Náš "Trakturek"
Už někdy kolem roku 1990 jsem zatoužil po pracovním stroji malého rozměru, velké síly, prostě super udělátko na zahradu. Až v roce 2012 jsem dosáhnul toho že jsem vlastníkem menší zahrady a jsem v situaci kdy by se to udělátko hodilo opravdu hodně. Koupit hotový traktůrek je pod mojí úroveň, jako správný český Ferda Mravenec si potřebuji dokázat že jsem i schopný konstruktér a že umím sestavit takovou maličkost jako traktůrek na zahradu.
Pokud zde zaznívá ironie tak jsem to napsal správně :)
Požadavky
Musí to být malé, ideálně tak aby se to vešlo na přívěsný vozík za osobní auto a hlavně na zahradu
Musí to být silné, zahrada má sklon až 40% ale to zdolávat nehodlám
Musí to být obratné, zahrada má jen pár set metrů
Mělo by to nahradit mojí sílu, s úsměvem říkámm že stavím něco co má sílu jednoho vola aby to uvezlo sebe, mě a dva kolce hlíny
Mělo by to umět trhat pařezy, aspoň ty slabší, předchozí majitel asi rád sázel stromky takže zahrada spíš připomíná lesnickou školku
Mělo by to umět orat, aspoň mělkou orbičku, narušit trávník, stačí když nebudu muset plantážničit s rýčem a honit hrábě
Mělo by to umět posekat trávník a uhrabat listí (ořešáky ho vytvoří slušnou hromadu)
...
Stavba stroje
Stavbu jsem zahájil v roce 2016. Přečetl jsem spoustu textů o stavbě samodomo strojů, nastudoval spoustu obrázků a stejně jsem nenašel to co já potřebuji. Pokaždé tam bylo něco jinak.
Pro první pokusy jsem obětoval vrak auta, tedy hlavně převodovku a poloosy. Vzniklo tohle,
pro pohon jsem použil akuvrtačku, řídít se to dalo nohama, jako sedadlo řidiče posloužila převodovka, jezdilo to, ale... Všechno špatně.
Následovala koupě samodomo frézy s valníčkem
na fotce už s jiným motorem, úžasný strojek, motor ČZ 175 (typ 501 asi) - tedy motor s větrákem a startování klikou. Za celou dobu se mi nepodařilo přimět motor ke spolupráci, jednou blafnul, vypustil obláček dýmu a to bylo všechno. Navíc tam byla zatuhlá spojka (stačilo rozebrat, oddělit lamely a fungovalo to). Karburátor byl z něčeho jiného, plovák spíš jako ponorka, takže dohledat správné nastavení nebylo možné. Další zrada byla v ložiskách na kolech, jedno úplně KO, druhé na cestě do pekla. Stroj posloužil pro studijní účely.
Při hledání náhradních dílů jsem objevil tenhle stroj (byl v něm ten motor z předchozí fotky)
(na fotce už bez motoru a trochu odstrojený) původně jen jako možnost koupit motor, na místě jsem se s majiteli domluvil že si odvezu i zbytek z traktůrku kterému chyběla druhá převodovka. Tenhle stroj měl parádně vyřešené zavěšení přední kyvné nápravy, bohužel to mělo přesně špatně geometrii řízení, prostě to fungovat nemohlo a zatáčelo to asi jako autobus. Navíc zadní náprava byla v celku, tedy bez diferenciálu, na otočení mi nestačil dvůr kde bez problému zaparkuje šest aut (vyzkoušeno na "sádlomotor", ruční pohon).
A vzniko tohle.
Motor ČZ 175 s dynamostarterem
První převodovka ČZ
Druhá převodovka VW Polo(33kW), hlavně kvuli zpátečce a diferenciálu
Zadní náprava "pevná", díly ze Škoda 100 + VW Polo (musel jsem ponechat vnitřní homokinetický kloub VW a napojit poloosu ze škodovky)
Přední náprava kyvná, díly ze Škoda 100 + skutr ČZ
Rozměry, délka ~200cm, šíře přes kola 115cm (původní záměr byl do 110cm aby se to vešlo na vozík)
Tenhle strojek už vyleze do kopce se sklonem 20%, uveze sebe, mě a možná i dva kolce hlíny. Hlavní je že už mám něco s čím se dá dál pracovat. Ještě nevím jak, ale musím vyřešit šíři stroje, možností je víc. Celé to musím zpevnit, ani ne tak proto že by se to kroutilo, ale hlavně kvůli váze, traktor musí být těžký. Vyřešit brzdy, bez nich je to docela adrenalin. Vyřešit spojku, teď využívám řadící automat, není to ideální. Vyřešit systém řazení, jednu páku mám vedle sedačky a druhou za sedačkou, zařadit zpátečku vyžaduje jistou pružnost v těle (už za pár let si budu nadávat). Vymyslet upevnění volantu a "přístrojovky" (už vymyšleno a provedeno), když už mám udělané startování klíčkem tak ať to nějak vypadá (použil jsem volant se sloupkem z Pola). Upravit valníček co zbyl po fréze, je neskutečně nízko, takže se chová spíš jako pluh. A hromadu dalších věcí...
Ale i přes všechny nedostatky a chyby už to něco umí. Můžu zapřáhnout běžný přívesný vozík za osobák a dovést ho kam potřebuji, trakturkem je to lehčí než s osobákem. Mám maličkou radličku takže můžu provádět mělkou orbičku (spíš škrábání), v plánu je sestava podobných radliček, pro úpravu dvora před zatravněním. Zkoušel jsem tahat pařezy ze země, pokud zrovna nemám panickou hrůzu z krumpáče, tak ano, trakturek mi pomůže. V plánu jsou hrábě, trochu širší hrábě, nějaké pokusy už proběhly a zdá že to půjde.
A tady shrnu svoje zkušenosti. Traktor musí být těžký, pokud má něco tahat tak sám musí vážit víc než náklad. Páky řízení vždy musí směřovat na střed mezi zadní kola, jinak to prostě nezatáčí. Výkon motoru je zbytečný pokud se nedokáže přenést na zem. Dal jsem si tu práci a vyhledal přibližnou velikost kopyta koně, vycházel jsem z úvahy že když můj motor má asi 8koní a 4 koně ve čtyřspřeží stačily na převoz poměrně velkých nákladů tak proč já nevyjedu kopec s nákladem jednoho já. Jednoduše proto že 14ka pneumatika s šíří 15-16cm nemá dostatečnou plochu na přenos celé síly stroje, ty 4 koně mají dohromady 16kopyt, tedy docela slušnou plochu jíž se opřou do země a mohou tu svojí sílu přenest. Navíc je tu i váha, kolik váží 4 koně, tři tuny? Můj trakturek má tak tři metráky a dvojnásobek síly. Čísla už si nepamatuji, ale vím že to chce šiřší, větší pneu a pořádný zemědělský vzorek. Pro takhle velký strojek stačí výkon motoru jednoho koně protože víc stejně nelze využít. Částečným řešením jsou sněhové řetězy na kola a hromada železa všude kde se na trakturku vejde (já potřebuju zhubnout, takže nárůst živé váhy nepřipadá v úvahu).
Další zkušenosti: Prováděl jsem pokusy s "orbou", na trakturek jsem přivařil poměrně bytelný dvojbodový závěs, zapřáhnul jednoduchou konstrukci z trubek u U profilu, na účko jsem přišrouboval podmítací radličky (už vím jak se to jmenuje). Má to tu hloupou vlastnost že každý větší kamínek ty radličky vytáhne ze země, opět problém s váhou. Samotný U profil používám pro hrnutí země, pokud potřebuji jen urovnat, uhladit, to co jsem "oral" tak ano, ale jen když to táhnu za sebou, pokoušel jsem se i na zpátečku něco málo tlačit a nemá to smysl. Váhu účka řeším "vlastní vahou", prostě zařadím na druhé převodovce jedničku, stoupnu si na účko a na první převodocve dám taky jedničku, je tam řadící automat takže rozjezd je snesitelně plynulý a na zvýšené volnoběžné otáčky to motor zvládá. Náhodou se mi to podařilo seskládat tak že i tahle možnost je proveditelná bez přílišného rizika (když je opravdu nejhůř odpojím baterku, motor se zastaví a s ním celý stroj)
Trakturek sloužil až do roku 2023 kdy se nám naskytla příležitost uklidit kus lesa po těžbě. Ideální prácička pro traktůrek který v té době dostal nové zadní pneu s pořádným zemědělským vzorkem. Bohužel jsem trochu podcenil sváry a trakturek se zlomil hned za přední nápravou (naštěstí doma na dvoře, jinak by to byl mega průser), předtím ale přišlo několik varování v podobě rozhozeného zapalování a dalších drobností, prostě jsem dostával signály "nikam už nejezdi". Nebyl čas řešit traktůrek, měl jsem termín do kdy to dříví z lesa musí zmizet, takže jsem pořídil Vari a akci jsme dokončili s "varinou". Vari je velmi schopný stroj ale má jistá omezení. Má to řídítka, takže každý kamen na cestě řidič pocítí v rukách, nemá to diferenciál, řadit se smí pouze při stojícím stroji, uveze to poměrně málo, kolečka na vleku opravdu nejsou do terénu, nesmí to na naší silnici. Proto jsem letos(2024) pořídil Piaggio Porter, maličký náklaďáček, smí to na silnici, uveze to 500kg, je to sklápěčka takže polovina práce, má to kabinku a topení, upaluje to po silnici 90km/h. Ale není to dobré do lesa, náhon jen na zadní kola.
Návrat na stromy. Začal jsem stavbu PeklostrojII (trakturek druhé generace), použiju většinu dílů z prvního trakturku, ale vytvářím nový rám, bytelnější, těžší. Už teď má stroj šíří 105cm, délku lehce pod 200cm. Kvůli zdravotním obtížím jsem pro letošek "mimo hru", takže na příští rok mám plány veliké...